W Małych Śmieszkach CODZIENNIE prowadzone są zajęcia/zabawy dydaktyczno-wychowawcze, które maja na celu aktywizować dzieci do działania oraz stymulować wszechstronny rozwój.
Realizujemy autorski program „Małe Śmieszki”, który został stworzony przez naszych pedagogów na podstawie wiedzy zdobytej podczas studiów pedagogicznych oraz wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi w wieku poniemowlęcym. Program zawiera:
Zajęcia dydaktyczne
Celem zajęć dydaktycznych jest stworzenie możliwości wszechstronnego poznawania świata przez naszych Śmieszków. Program ma również na celu wspomaganie rozwoju dzieci, wyzwalanie ich naturalnych zdolności, predyspozycji i talentów . Podczas zajęć stosujemy różnorodne metody dydaktyczne oraz formy pracy, dzięki którym możemy rozbudzić w dzieciach twórcze myślenie, pamięć, a w szczególności wyobraźnię. Zajęcia podzielone są na tygodniowe działy tematyczne wokół, których układane są wszelkie aktywności – dzięki temu program jest bardzo urozmaicony a każdy dzień niesie za sobą nowe inspiracje.
Zajęcia rytmiczno- słuchowe
Ekspresja muzyczna oraz ruchowa odgrywają znaczną rolę w rozwoju dziecka dlatego też dbamy o ich aktywizacje. Ciocie przybliżają dzieciom muzykę poprzez „aktywne słuchanie“. Dzieci wykonują proste układy rytmiczno-taneczne, wykorzystują rekwizyty (np. wstążki, tiule), biorą także aktywny udział w słuchanym utworze muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent.
Logopedia
Profilaktyka logopedyczna ma na celu usprawnianie narządów mowy Naszych Śmieszków, między innymi pionizację języka, wzmacnianie mięśni policzków i warg, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia percepcji słuchowej. Co więcej dbanie o prawidłowy rozwój koordynacji słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej, motoryki małej i dużej, które bezpośrednio wspierają rozwój mowy dzieci. 🙂
Zabawy konstrukcyjne
Zabawy konstrukcyjne rozwijają sprawność manualną dziecka. Podczas takich zabaw Śmieszki mają możliwość tworzyć konstrukcje z różnych elementów, mas, klocków, kształtek itp. Dzięki temu rozwijają swoją kreatywność, znakomicie pobudzają wyobraźnię i wyzwalają pomysłowość.
Samodzielna praca nad konstrukcją uczy koncentracji, obserwacji i skupienia.
Zabawy na motorykę dużą
Motoryka mała to sprawność dłoni i palców. Małe Śmieszki mają możliwość ćwiczenia jej poprzez wykonywanie wielu zabaw: prac plastycznych, chwytania pęsetą różnych przedmiotów, oddzielania makaronów od kaszy, lepienia z plasteliny/masy solnej, zapinania guzików, malowania paluszkami i wiele wiele innych. Rozwój motoryki, zarówno dużej, jak i małej, jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej, ale i codziennego funkcjonowania.
Zabawy senso-motoryczne
Zabawy senso-motoryczne w naszych placówkach mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów maluszków i poszerzać świat ich doznań. Takie aktywności pobudzają sensorykę, zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół. Dzięki nim Śmieszki mają możliwość poznawania siebie, pobudzania wyobraźni, a także własnego rozwoju. Przy doborze zadań dbamy o celową zmianę struktur (np.sensoplastyka) oraz wielopłaszczyznowość doznań (słuch; wzrok; węch; dotyk; smak)
Zabawy z językiem angielskim
Zabawy z językiem angielskim towarzyszą nam na co dzień poprzez „metodę zanurzenia się w języku”. Małe Śmieszki osłuchują się z językiem w trakcie aktywności. Nauczyciel dobiera repertuar muzyczny zarówno po polsku jak i po angielsku (zestawia go także z ruchem w celu lepszego zapamiętywania). Liczy, nazywa kolory/przedmioty także w obydwu językach – dzięki temu dzieci poznają język intuicyjnie oraz sytuacyjnie.