W Małych Śmieszkach CODZIENNIE prowadzone są zajęcia/zabawy dydaktyczno-wychowawcze, które maja na celu aktywizować dzieci do działania oraz stymulować wszechstronny rozwój.

Realizujemy autorski program „Małe Śmieszki”, który został stworzony przez naszych pedagogów na podstawie wiedzy zdobytej podczas studiów pedagogicznych oraz wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi w wieku poniemowlęcym. Program zawiera:

Zajęcia edukacyjne

Celem zajęć edukacyjnych jest stworzenie możliwości wszechstronnego poznawania świata przez naszych Śmieszków. Program ma również na celu wspomaganie rozwoju dzieci, wyzwalanie ich naturalnych zdolności, predyspozycji i talentów . Podczas zajęć stosujemy różnorodne metody dydaktyczne oraz formy pracy, dzięki którym możemy rozbudzić w dzieciach twórcze myślenie, pamięć, a w szczególności wyobraźnię. Zajęcia podzielone są na tygodniowe działy tematyczne wokół, których układane są wszelkie aktywności – dzięki temu program jest bardzo urozmaicony a każdy dzień niesie za sobą nowe inspiracje.

Zabawy z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim towarzyszą nam na co dzień poprzez „metodę zanurzenia się w języku”. Małe Śmieszki osłuchują się z językiem w trakcie aktywności. Nauczyciel dobiera repertuar muzyczny zarówno po polsku jak i po angielsku (zestawia go także z ruchem w celu lepszego zapamiętywania). Liczy, nazywa kolory/przedmioty także w obydwu językach – dzięki temu dzieci poznają język intuicyjnie oraz sytuacyjnie.

NATIVE SPEAKER

Kontakt z Native Speakerem pozwala rozwijać u dzieci umiejętność swobodnego mówienia w języku obcym i rozumienia ze słuchu. Dzięki zabawowej formie zajęć, Śmieszki spontanicznie mogą wykorzystywać nabyte umiejętności językowe , poznawać język intuicyjnie, a także w naturalny sposób.

Zajęcia rytmiczno- słuchowe

Ekspresja muzyczna oraz ruchowa odgrywają znaczną rolę w rozwoju dziecka dlatego też dbamy o ich aktywizacje. Ciocie przybliżają dzieciom muzykę poprzez „aktywne słuchanie“. Dzieci wykonują proste układy rytmiczno-taneczne, wykorzystują rekwizyty (np. wstążki, tiule), biorą także aktywny udział w słuchanym utworze muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent.

Logopedia

Profilaktyka logopedyczna ma na celu usprawnianie narządów mowy Naszych Śmieszków, między innymi pionizację języka, wzmacnianie mięśni policzków i warg, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia percepcji słuchowej. Co więcej dbanie o prawidłowy rozwój koordynacji słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej, motoryki małej i dużej, które bezpośrednio wspierają rozwój mowy dzieci. 🙂

Zabawy konstrukcyjne

Zabawy konstrukcyjne rozwijają sprawność manualną dziecka. Podczas takich zabaw Śmieszki mają możliwość tworzyć konstrukcje z różnych elementów, mas, klocków, kształtek itp. Dzięki temu rozwijają swoją kreatywność, znakomicie pobudzają wyobraźnię i wyzwalają pomysłowość.

Samodzielna praca nad konstrukcją uczy koncentracji, obserwacji i skupienia.

Zabawy na motorykę dużą

Poprzez zabawy motoryki dużej ćwiczona jest ogólna sprawność fizyczna Śmieszków i ich zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. Małe Śmieszki ćwiczą motorykę dużą wykonując super zadania takie jak : bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód, gra w piłkę, zabawy równoważne, zabawy związane z rzutem/celowaniem. Poprzez zabawy ruchowe ćwiczymy także koordynację oraz koncentrację.

Zabawy na motorykę małą

Motoryka mała to sprawność dłoni i palców. Małe Śmieszki mają możliwość ćwiczenia jej poprzez wykonywanie wielu zabaw: prac plastycznych, chwytania pęsetą różnych przedmiotów, oddzielania makaronów od kaszy, lepienia z plasteliny/masy solnej, zapinania guzików, malowania paluszkami i wiele wiele innych. Rozwój motoryki, zarówno dużej, jak i małej, jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej, ale i codziennego funkcjonowania.

Zabawy senso-motoryczne

Zabawy senso-motoryczne w naszych placówkach mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów maluszków i poszerzać świat ich doznań. Takie aktywności pobudzają sensorykę, zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół. Dzięki nim Śmieszki mają możliwość poznawania siebie, pobudzania wyobraźni, a także własnego rozwoju. Przy doborze zadań dbamy o celową zmianę struktur (np.sensoplastyka) oraz wielopłaszczyznowość doznań (słuch; wzrok; węch; dotyk; smak)

INNOWACYJNA, INTERAKTYWNA POMOC „MAGICZNY DYWAN”

Magiczny Dywan jest naszą nowoczesną i interaktywną pomocą dedykowaną do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych oraz quizów. Zabawa i nauka z jej wykorzystaniem rozwija u dzieci motorykę dużą, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość, szybkość reakcji oraz myślenie przycztynowo skutkowe.

NOCOWANKI

Co jakiś czas w naszym żłobku odbywają się Wielkie Nocowanki dla Śmieszków (grupa starszaków) . Imprezy zaczynają się późnym popołudniem, a kończą nad samym ranem. Każda jest wyjątkowa i o innej tematyce. Przeżyliśmy już między innymi niezapomnianą Dyniową, Piracką, Mikołajkową oraz Detektywistyczną Nocowanke. Były wypełnione wieloma atrakcjami związanymi z tematem przewodnim. Jako piraci poszukiwaliśmy zaginionego statku, jako detektywi musieliśmy rozwiązać tajemnice, a jako pomocnicy Mikołaja musieliśmy zrobić dla niego pierniki!
Dzieci dzięki Nocowanką mają okazję na naukę samodzielności, spędzają czas ze swoimi koleżankami oraz kolegami, a przy tym świetnie się bawią i rozwijają. Rodzice zaś uwielbiają nocowanki za czas wygospodarowamy tylko dla siebie 🙂

Psycholog

W Małych Śmieszkach na co dzień dostępny jest psycholog, który w razie potrzeby służy swoją wiedzą, pomocą oraz poradą. Dodatkowo prowadzi on obserwacje dzieci i czuwa nad poprawnym rozwojem emocjonalnym naszych Śmieszków.

Pedagog specjalny

Pedagog specjalny w przedszkolu wspomaga wszechstronny rozwój i funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w grupie rówieśniczej, prowadzi zajęcia indywidualne w oparciu o Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny oraz bierze udział z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zajęciach z całą grupą. Pedagog specjalny nawiązuje współpracę z rodzicami mającą na celu udzielanie informacji o rozwoju dziecka, a także wspieranie rodziców w postępowaniu z dzieckiem, doradzanie lub po prostu wysłuchanie rodzica. Zajęcia indywidualne z pedagogiem specjalnym opierają się na stymulowaniu funkcji prawidłowo rozwijających się, a przede wszystkim na rozwijaniu sprawności w zaburzonych sferach funkcjonowania dziecka. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne są dostosowane do indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń dzieci.

Indywidualne zajęcia logopedyczne

Przeprowadzenie badań przesiewowych oraz wstępna kwalifikacja dzieci na terapię logopedyczną, usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej; pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy; prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę. Misją każdego logopedy jest prowadzenie ćwiczeń w taki sposób, aby dziecko chętnie z nim współpracowało, a terapia przynosiła jak najlepsze efekty. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym ćwiczenia przybierają formę zabawy, są dopasowane do zainteresowań i możliwości konkretnego dziecka. Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.